Bløder trynet af bil-forsikring

Ekstra Bladets motor-sektion d. 15 oktober 1997

Af: Thomas André Petersen

HIV-smittet bløder smidt ud af forsikringsselskab for indbrud i sin invalide-bil.
For et par måneder siden havde Palle Lykke Ravn indbrud i sin bil. En rude blev smadret, radioen blev stjålet, og tyvene lavede nogle buler i taget. Det er Palle Ravns første skade i de tre et halvt år, han har haft bil. Han meldte indbruddet til politiet og kontaktede sit forsikringsselskab Provenzial Danmark, der dækkede beløbet på knap 20.000 kroner.
Kort efter fik han et brev fra Provenzial om, at de "på grund af den generelle udvikling i branchen" opsagde hans forsikring med to ugers varsel. Han har aldrig selv været skyld i en skade på sin bil. Ekstra Bladet bragte i maj historien om den 21-årige Palle Ravn og hans ukuelige optimisme trods et liv fyldt med sygdom og død. Som otte-årig blev han smittet med HIV gennem ikke varmebehandlet blod.
Hemmelig udbetaling
Det har han har fået 750.000 kroner i godtgørelse fra staten for. For de penge har han realiseret nogle af sine barnedrømme. Han har købt blandt andet en Porsche og en Jaguar. Begge var forsikret hos Provenzial, men da Palle selv var for ung til at køre bil på det tidspunkt, stod hans far som bruger og dermed som forsikringstager. Men det var Palle, der betalte for forsikringen af de dyre biler i Provenzial.
- Jeg fattede det simpelthen ikke,da jeg læste brevet. Jeg har jo kun haft den ene skade, og det kan jo ikke rigtig være min skyld, at der er nogen, der begår et indbrud i min bil, siger Palle Ravn. Det viser sig imidlertid, at Provenzial i 1995 udbetalte cirka 22.000 kroner på Palle Ravns bilforsikring. En udbetaling, som han først hørte om, da Ekstra Bladet tog kontakt til Provenzial.
Synderregister
- Det forstår jeg ikke. Det eneste der har været, var engang, jeg havde bilen til service hos Toyota. Da blev bilen stjålet fra værkstedet og raseret totalt indvendigt, men Toyota sagde til mig, at de tog det fulde ansvar og nok skulle udbedre skaderne for deres regning, husker han. Men det gjorde de ikke. Toyota sendte regningen videre til Provenzial, der betalte uden at informere deres forsikringstager. I stedet for kom det til at stå i Palle Ravns "synderregister". Om det er årsagen til, at hans forsikring blev opsagt er uvist. Det er svært at blive klog på Provenzial. I brevet står der, at det er på grund af den generelle udvikling i branchen. Kontorleder Lasse Friis i Viby-afdelingen, hvor Palle Ravn var tilknyttet, kalder det "sanering af auto-forsikringer"
Bare ud
- Palle Ravn havde ikke andre policer hos os, og da bilforsikringer er en dårlig forretning, valgte vi at opsige den, forklarer Lasse Friis. Det er der dog en god forklaring på. Indtil hans fars død i april i år, boede Palle hjemme, og han har ganske enkelt aldrig før haft en forsikring i sit eget navn. Policechef Flemming Kvorning forklarer eksklusionen med, at Provenzial havde lavet en ufordelagtig rabatordning i samarbejde med Jysk Diskontering, som selskabet tabte penge på og derfor måtte opsige. Men ingen af dem kan forklare, hvorfor kunden ikke fik at vide, hvad der var i vejen. Ingen forklaring, intet tilbud om at tegne andre forsikringer og ingen mulighed for at fortsætte mod at betale en højere premie - bare ud.
Selskabets afgørelse
- Det ville blive for dyrt, hvis vi skulle skrive til alle kunder, vi siger op, mener Flemming Kvorning. Alligevel foregår udsmidningerne per brev. Men opsigelsen af Palle Ravns forsikring er ikke ulovlig og på ingen måde usædvanelig i den branche. Heller ikke måden det er gjort på.
- Det virker urimeligt, og det er brandærgerligt, når det er uforskyldt, som i dette tilfælde, siger Konsulent Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen. - Men jeg kan erindre i hvert fald én tidligere sag, hvor en kunde er blevet sagt op efter kun én skade. Og ligesom i Palle Ravns tilfælde var det kort efter, at selskabets aftale med Jysk Diskontering var blevet opsagt. Det kan godt være, at det er sådan hos Provenzial. Alle bilforsikringer har en 14-dagesregel, der træder i kraft ved skader. Så er det helt op til det enkelte forsikringsselskabs interne kundepolitik, om de vil benytte sig af den, siger Christian Skødt.

Tilbage til oversigten